HAT-KP-1-2022/1-000348
"Szomszédolás Biharban"

A Kondorosi Petőfi István Általános Iskola és Kollégium a pályázati programba bevont 29 tanulója és 3 kísérő pedagógusa a Miniszterelnökség Nemzetpolitikai Államtitkárságának megbízásából a Bethlen Gábor Alapkezelő Zrt., mint támogató, a Határtalanul! („Tanulmányi kirándulás hetedikeseknek”) program keretében a külhoni magyarsággal kapcsolatos ismeretek bővülését elősegítve, s ennek köszönhetően látogatást tehettek „Biharországban”.

A programhoz  a támogató 3.099.564-Ft vissza nem térítendő támogatást biztosított.

A megvalósítás ideje: 2023. május 29 – június 02.

A több, mint 10 éve futó program lehetőséget biztosít az említett korosztály részére, hogy a nemzeti összetartozás jegyében kapcsolatokat alakítson ki külhoni magyar fiatalokkal.

A kondorosi tanulók a kezdetek óta kedvezményezettjei ezen kirándulásoknak.

Kirándulásunk első napján      Köröstárkányba érkeztünk, ahol a helyi Ifjúsági és Kulturális Egyesület elnöke, Gyulai Csaba fogadott minket. Elsőként a református lelkész tartott rövid ismertetőt a templomban magyarságról, a településről és a 19-es magyarirtásról. Ezt követően rövid műsor keretében megkoszorúztuk a népirtás áldozatainak emlékművét. Az eseményen kortárs helyi fiatalok is részt vettek. Rövid történelmi visszapillantással hangsúlyoztuk: Trianon ellenére, mi magyarok, HATÁRTALANUL összetartozunk!

A megemlékezés után a helyi vezetővel túrázni mentünk Várasfenesre, a Béla vár romjához.       A túra után utaztunk tovább a szálláshely felé. Út közben Csiszér Norbert ref. lelkész úr bemutatta az Árpád-kori templom feltárás alatt lévő freskóit Magyarremetén. Ezután Biharrózsán megtekintettünk egy ma is működő vízimmalmot. A vacsorát a Szakács háza panzióban fogyasztottuk el Körösbánlakán.

Korábbi civil szervezeti kapcsolatok segítségével megszerveztük a programokat, melyek kertében eljutottunk a Tordai sóbányához, megnéztük Kolozsvár nevezetességeit. Jártunk Csucsán és Nagyszalontán, híres költőink emlékhelyein.

A legélvezetesebbek azonban a természetben töltött percek voltak: a Lórévi-  és Révi-vízesés, a Nagy Magyar-barlang, raftingolás a Sebes-Körösön – nagy élmény volt egy alföldi gyerek részére. Az aktív pihenést szolgálta a strandfoci, röplabda és a strandolás.

A cél azonban nem az volt csupán, hogy jól érezzük magunkat. Nemesebb célokat fogalmaztunk meg: a nemzeti összetartozás erősítését. Ennek eléréséért közösségi programokat szerveztünk. 3. nap este, mikor visszaérkeztünk Révre, a művelődési házban 7 órától az Atyafiak zenekar élő muzsikájára, a Köröstárkányi Százszorszép Táncegyüttes közreműködésével, helyi fiatalok bevonásával TÁNCHÁZ programon vettünk részt. Közben a  vacsorára is sor került. Másnap este egy izgalmas focimeccs lejátszása után együtt játszottunk, beszélgettünk a helyi fiatalokkal, és patrónusukkal, Papp Csaba református lelkipásztorral, aki a helyi programok megszervezésében nagy segítségünkre volt.

A hazaúton  első megállónk a nagyváradi Bazilika volt. Itt van a püspöki palota, ahol a 6. osztályban tanult Joseph Haydn öccse, Michael tevékenykedett udvari muzsikusként.  A váradi Regestrumban található az első írásos emlék Kondorosról, az 1200-as évekből.

Utolsó programelemünk: megálló  Arany János szülőházánál, majd bejártuk a nagyszalontai Csonka toronyban található Arany János Emlékmúzeumot. Arany életútjának ismertetése során megismerkedhettünk további régi mesterségekkel, foglalkozásokkal, titulusokkal. Az esti órákban érkeztünk meg Kondorosra.

Kondoros, 2023. június 22.

a résztvevő diákok és pedagógusok